학사정보

개설과목

  • 1학년
    컨셉드로잉1, 2, 시각기초디자인1, 2, 디지털기초디자인1, 2, K-Project
  • 2학년
    디자인론, 컬러앤이미지, Nano-LAB기초1, 2, 타이포그래피1, 2, 디자인프로세스1, 2, 형태와 공간, 일러스트레이션, 엔터테이먼트아트워크, 영상촬영과편집, 시네마토그래피, 영상프로그램, 영상기획과디자인, 인포그래픽스, 키네틱타이포그래피, 2D애니메이션, 3D모델링, 컴퓨터와디자인1, 2
  • 3학년
    전공연구프로젝트1, 2, Nano-LAB심화1,2, 편집커뮤니케이션디자인1, 2, 브랜드패키지디자인1, 2, 시각정보디자인1, 2, 광고영상크리에이티브1, 2, 엔터테인먼트아트워크1, 2, 모션그래픽1, 2, 사운드디자인, 뮤직비디오, 인터렉티브미디어디자인1, 2, 2D애니메이션, 테크니컬아트, AR/VR콘텐츠디자인1, 2
  • 4학년
    전공연구프로젝트3, 편집커뮤니케이션디자인3, 브랜드패키지디자인3, 프로모션디자인프로젝트, 정보디자인프로젝트, 실험디자인프로젝트, 포트폴리오프로젝트, IMC프로젝트, 프로모션영상, 광고영상디자인프로젝트, 크리에이티브워크샵, VFX, 뉴미디어영상, 포트폴리오워크샵, UX/UI캡스톤디자인, 애니메이션스튜디오1, 2, AR/VR콘텐츠디자인3, 서비스경험디자인

전공 교과목 해설표

전공 교과목 해설표
교과목명 교과목 해설
국문 영문 국문 영문
컨셉드로잉1 ConceptDrawing1 기초적인 드로잉 훈련 교과목으로 컨셉과 주제에 맞는 드로잉 표현이 가능해지도록 실습한다 Concept Drawing is a basic drawing training course that makes student to draw based on concepts and topics.
시각기초디자인1 Fundamental GraphicDesign1 정보들의 위계질서를 바탕으로 전달의 효율성과 심미성을 고려한 포스터 디자인의 기본 원리를 실습을 통하여 익힌다. Based on the hierarchy of information, the basic principles of poster design are learned through practice considering the efficiency and aesthetics of communication.
디지털기초디자인1 Fundamenta lDigitalDesign1 디지털의 개념과 디지털 디자인의 방법론을 익혀 디자인 작업의 기초를 다진다. Learn the concept of digital and the methodology of digital design to lay the foundation for design work.
컨셉드로잉2 ConceptDrawing2 기초적인 드로잉 훈련 교과목으로 컨셉과 주제에 맞는 드로잉 표현이 가능해지도록 실습한다 Concept Drawing is a basic drawing training course that makes student to draw based on concepts and topics.
시각기초디자인2 Fundamental GraphicDesign2 세 가지 기호 유형중 하나인 이이콘을 개발함으로서 디자인 요소 중 형태를 심도 있게 학습한다. By developing icon, one of the three symbol types, we learn the form of design elements in depth.
디지털기초디자인2 Fundamenta lDigitalDesign2 디지털의 개념과 디지털 디자인의 방법론을 익혀 디자인 작업의 기초를 다진다. Learn the concept of digital and the methodology of digital design to lay the foundation for design work.
형태와공간 FormAndSpace 평면 조형 및 입체 조형 훈련을 통해 의미전달 또는 정서적 효과를 기대할 수 있는 디자인 조형 기술을 익히도록 한다 Through flat and three-dimensional image making training, students learn design shaping techniques that can be expected to convey meaning or have emotional effects.
디자인프로세스1 DESIGN PROCESS1 정보를 조사, 분석, 종합 평가에 이르는 디자인프로세스 과정을 통해 합리적으로 디자인 문제를 해결하는 방법론에 대해 이해하고 시각화 하는 사고능력을 기른다. Develop thinking skills to understand and visualize methodologies that solve design problems through design processes ranging from research, analysis, and comprehensive evaluation of information.
영상프로그램 ImageProgram 영상의 구성 및 합성, 촬영과 그래픽의 조합, 편집 등을 소프트웨어를 통해 실습한다 To practice the composition and composition of images, the combination of photography and graphics, and editing through software.
인포그래픽스 InfoGraphics 정보 전달의 효율성과 심미성을 고려한 인터페이스 디자인의 기본 원리를 실습을 통하여 익힌다., The basic principles of interface design considering the efficiency and aesthetics of information transmission are learned through practice.
타이포그래피1 Typography1 글자의 형태와 디자인과의 관계를 파악하는 능력 배양 To develop the ability to understand the relationship between the form of letters and their design.
디자인론 DesignTheory 디자인과 예술의 역사, 사회적 맥락, 미디어 이론과 미학을 학습하여 디자인적 사고와 디자인에 대한 융복합적 접근을 시도할 수 있도록 한다 To learn the history of design and art, social context, media theory and aesthetics so that design thinking and convergence approaches to design can be attempted
영상촬영과편집 Shooting And EditingVideos 동영상 촬영과 편집, 몽타주, 미장센 등의 개념을 이해하고 이를 바탕으로 영상 촬영 실습을 실시한다 We understand the concepts of video shooting and editing, montage, and mise-en-scene, and conduct video shooting practice based on them.
일러스트레이션 Illustration 스토리 전달 뿐만 아니라 감성 전달의 매개체로서 일러스트레이션 제작 수업으로, 다양한 이미지 제작 방법을 익힌다. It is an illustration production class as a medium of emotional delivery as well as story delivery, and learns how to make various images.
컴퓨터와디자인1 Computer And Design1 Adobe 사의 소프트웨어 등을 활용하여 시각적 디자인 작업 및 이미지 제작 실습 Use Adobe's software to practice visual design and image production
2D애니메이션 2DAnimation 애니메이션의 기본 원칙, 드로잉 애니메이션 기법, 2D 컴퓨터 애니메이션 기술을 습득하고 애니메이션 프로젝트 기획부터 완성까지 실습한다. The basic principles of animation, drawing animation technique, 2D computer animation technology are acquired and practiced from planning to completion of animation project.
디자인프로세스2 DESIGN PROCESS2 디자인프로세스1의 심화과정으로 정보를 조사, 분석, 종합 평가에 이르는 디자인프로세스 방법론에 대해 이해하고 구체적인 사례를 바탕으로 시각화 하는 사고능력을 기른다. As an in-depth process of Design Process 1, it develops the thinking ability to understand design process methodologies ranging from investigation, analysis, and comprehensive evaluation of information and visualize them based on specific examples.
형태와이미지 FORM AND IMAGE 평면 조형 및 입체 조형 훈련을 통해 이미지를 활용한 의미전달 또는 정서적 효과를 기대할 수 있는 디자인 조형 기술을 익히도록 한다. Through image by using flat and three-dimensional image making training, students learn design shaping techniques that can be expected to convey meaning or have emotional effects.
영상기획과디자인 Planning And Design 산학현장실무교육으로 영상광고기획이론과 영상콘텐츠제작실습, 프리젠테이션 실습을 하는 실무형 수업이다. This is a practical class where video advertisement planning theory, video contents production practice, and presentation practice are conducted through on-site practical training.
키네틱타이포그래피 Kinetic Typography 타이포그래피의 역사, 원리, 기술을 습득하여 타이포그래피 기반의 영상 작품을 제작할 수 있도록 한다. To acquire the history, principle and technique of typography so that it can produce typographic-based video works.
시네마토그래피 Cinematography 영상 카메라, 조명, 편집의 기술을 익혀 단편 영화 또는 촬영 기반의 영상작품을 제작할 수 있는 능력을 기른다. To develop the ability to produce short films or filming-based video works by learning the art of video camera, lighting, and editing.
컴퓨터와디자인2 Computer And Design2 Adobe 사의 소프트웨어 등을 활용하여 높은 수준의 시각적 디자인 작업 및 이미지 제작 실습 High-level visual design work and image production practices utilizing Adobe's software, etc.
타이포그래피2 Typography2 타이포그래피의 제작 – 서체를 활용한 디자인 프로젝트 제작 책의 조판 연구, 매체에 따른 레이아웃을 실험한다. Typographic production – design project production using typeface The study of the edition of the book, experimenting with the layout according to the medium.
컬러&이미지 ColorAndImage 컬러와 이미지를 주요 시각 요소로 사용하여 주제를 표현하기 위한 시각 매체의 개발 Development of visual media to express topics using colors and images as key visual elements
3D모델링 3DModeling 3D 컴퓨터 그래픽스의 기본 원리를 학습하고, Autodesk Maya, Maxon Cinema 4D 등의 3D 그래픽스 소프트웨어와 Z-Brush등의 3D 모델링 소프트웨어를 활용하여 인물, 사물, 캐릭터, 환경 등의 형태를 가상의 3차원 공간 안에서 조형해내는 모델링을 실습을 통해 익힌다 Learning the basic principles of 3D computer graphics, 3D graphics software such as Autodesk Maya and Maxon Cinema 4D, and 3D modeling software such as Z-Brush will be used to model people, objects, characters, and the environment in a virtual three-dimensional space.
엔터테인먼트 아트워크 Entertainment Artwork 프로젝트의 기획, 시놉시스 개발부터 타이틀 디자인, 영상 이미지 제작까지 실습을 통해 전 과정을 학습한다. From planning the project and developing synopsis to title design and video image production, the entire course is learned through practice.
시각정보디자인1 VisualInformation Design1 글, 기호, 이미지를 통한 정보의 전달을 이해하고 이를 바탕으로 그래픽 요소들을 제작 및 편집할 수 있도록 실습한다 To understand the delivery of information through text, symbols, and images and to create and edit graphic elements based on them
모션그래픽1 MotionGraphics1 Adobe AfterEffects 등의 소프트웨어의 사용법을 바탕으로, 움직임의 기본이 되는 요소들과 합성, 사운드 시각화 등을 학습하고, 최종 작품을 완성할 수 있도록 한다. Based on the use of software such as Adobe AfterEffects, the elements underlying the movement, synthesis, sound visualization, etc., are taught, and the final work can be completed.
사운드디자인 SoundDesign 영상에서의 사운드와 음악의 원리를 학습하고 Logic, Pro Tools 등의 작곡 및 사운드 편집 소프트웨어를 사용하여 영상에 적합한 사운드와 음악을 제작할 수 있도록 실습한다 Learn the principles of sound and music in the video and practice using composition and sound editing software such as Logic and Pro Tools to produce sound and music suitable for the video.
AR/VR콘텐츠디자인1 AR/VRContents Design1 Unity 등의 게임엔진을 활용하여 실시간으로 구현되는 AR VR 콘텐츠를 제작할 수 있도록 실습을 통해 학습한다. AR VR contents that are implemented in real time by utilizing game engines such as Unity are taught through practical training.
광고영상 크리에이티브1 CommercialFilm Creative1 광고와 프로모션 영상에 있어 컨셉과 문제를 정의하고 이를 해결하는 적절한 크리에이티브를 도출하며, 그에 합당한 기획을 이끌어 내 영상물을 제작할 수 있도록 실습한다. It defines concepts and problems in advertising and promotion videos and draws appropriate creative solutions to solve them, and practices to produce videos by drawing appropriate projects.
브랜드디자인1 BrandDesign1 프로젝트에 대한 리서치를 통하여 키워드 및 컨셉을 도출하여 그래픽 모티브를 추출 후 단순화 및 추상화 과정을 거쳐 시각화 하기 To derive keywords and concepts through research on a project, extract graphic motifs, and visualize them through simplification and abstraction.
편집디자인1 Editorial Design1 글과 이미지를 편집하여 사용자가 편리하게 정보를 받아들일 수 있도록 지면 디자인 Designs the ground so that users can easily access information by editing text and images
인터랙티브 미디어디자인1 Interactive MediaDesign1 모바일 디바이스에서의 인터랙션 디자인의 원리, 기술을 파악하고 리서치를 바탕으로 한 최종작품을 제작하도록 한다. Identify the principles and technologies of interaction design in mobile devices and make final works based on research.
전공연구프로젝트1 Research Project1 전공의 세부적인 전문분야에 대한 학습을 진행하여 전문성을 제고한다 To enhance one's expertise by conducting a detailed study of the specialized field of one's major
3D애니메이션 3DAnimation 3D 컴퓨터 그래픽의 원리를 이해하고, Rigging, Animating, 조명과 렌더링을 학습하고 Autodesk Maya 또는 Maxon Cinema 4D 등 소프트웨어의 사용법을 익혀 3D 애니메이션 작품을 완성할 수 있도록 한다. Understand the principles of 3D computer graphics, learn Rigging, Animating, lighting and rendering, and learn how to use software such as Autodesk Maya or Maxon Cinema 4D to complete 3D animation works.
시각정보디자인2 VisualInformation Design2 글, 기호, 이미지를 통한 정보의 전달을 이해하고 이를 바탕으로 그래픽 요소들을 제작 및 편집할 수 있도록 실습하며 이를 바탕으로 시각정보 디자인 프로젝트를 진행한다 To understand the delivery of information through writings, symbols, and images, and to create and edit graphic elements based on them, we conduct visual information design projects based on them.
모션그래픽2 MotionGraphics2 Adobe AfterEffects 등을 사용하여 이미지와 텍스트, 사운드의 적절한 타임라인 배치에 따른 화면 안에서의 이미지 배치와 오브젝트의 인 앤 아웃의 상관성에 비중을 두어 실습한다. Use Adobe AfterEffects, etc. to practice by focusing on the correlation between image layout and object in-and-out according to proper timeline arrangement of images, text, and sound.
뮤직비디오 MusicVideo 대중음악과 뮤직비디오의 역사에 대한 이해를 바탕으로, 음악의 심상과 분위기, 또는 뮤지션의 퍼포먼스와 메시지를 전달하는 뮤직비디오를 제작할 수 있도록 한다 Based on an understanding of the history of popular music and music videos, it allows the production of music videos that convey the feelings and mood of music, or the performance and message of musicians.
테크니컬아트 TechnicalArt 컴퓨터가 그래픽스를 구현하는 공학적 수학적 원리를 파악하고 이를 직접 구현하기 위한 프로그래밍 언어, 쉐이딩 언어, 소프트웨어를 익혀 고급 수준의 기술적 이미지를 제작할 수 있도록 실습을 통해 익힌다 Learn from hands-on exercises to understand the engineering mathematical principles that computers implement graphics and to learn programming languages, shading languages, and software to implement them directly to create advanced technical images.
AR/VR콘텐츠디자인2 AR/VRContents Design2 Unity 또는 Unreal Engine 등의 게임엔진을 활용하여 실시간으로 구현되는 AR VR 콘텐츠를 제작할 수 있도록 실습을 통해 학습한다. AR VR contents that are implemented in real time by utilizing game engines such as Unity or Unreal Engine are taught through hands-on practice.
광고영상 크리에이티브2 Commercial FilmCreative2 광고와 프로모션 영상에 있어 컨셉과 문제를 정의하고 이를 해결하는 적절한 크리에이티브를 도출하며, 그에 합당한 기획을 이끌어 내 영상물을 제작할 수 있도록 실습한다. 이를 바탕으로 심화 프로젝트를 진행한다 It defines concepts and problems in advertising and promotion videos and draws appropriate creative solutions to solve them, and practices to produce videos by drawing appropriate projects. Based on this, we proceed with an in-depth project.
브랜드디자인2 BrandDesign2 프로젝트에 대한 리서치를 통하여 키워드 및 컨셉을 도출하여 그래픽 모티브를 추출 후 단순화 및 추상화 과정을 거쳐 시각화하여 플렉서블 아이덴티티 제작 Create flexible identity by deriving keywords and concepts through research on projects, extracting graphic motifs, simplifying and abstracting them.
편집디자인2 EditorialDesign2 글과 이미지를 편집하여 사용자가 편리하게 정보를 받아들일 수 있도록 지면 디자인을 하며 바인딩, 제본, 후가공 등 매체 실험 To facilitate user acceptance of information by editing text and images, experiment with media such as binding, binding, and postprocessing
인터랙티브 미디어디자인2 Interactive MediaDesign2 인터페이스 디자인, 인터랙션 디자인의 보편 원리와 웹 환경에서의 UX/UI 디자인의 원리를 바탕으로 고급 수준의 웹 미디어 디자인 프로젝트를 완성할 수 있도록 한다. Based on the universal principle of interface design, interaction design and the principle of UX/UI design in web environment, it allows the completion of advanced web media design projects.
전공연구프로젝트2 Research Project2 전공의 세부적인 전문분야에 대한 학습을 진행하여 전문성을 제고한다 To enhance one's expertise by conducting a detailed study of the specialized field of one's major
프로모션 디자인프로젝트 PROMOTIONAL DESIGN PROJECT 브랜드와 마케팅, 그리고 프로모션에 대한 이해를 바탕으로 전략적 기획을 세우고 그에 합당하게 시각적 요소를 제작할 수 있도록 실습한다 Establish strategic planning based on understanding of brand, marketing, and promotion and practice creating visual elements accordingly
정보디자인프로젝트 INFORMATION DESIGN PROJECT 정보를 전달하는 시각 체계에 대한 이해를 바탕으로 기호, 글, 이미지를 제작 및 편집하여 정보디자인 프로젝트를 완성할 수 있도록 한다 Based on an understanding of the visual system that conveys information, create and edit symbols, writings, and images so that information design projects can be completed
실험디자인프로젝트 EXPERIMENTAL GRAPHICS PROJECT 디자인의 기본요소와 원리를 활용하여 문화적 맥락을 함축적으로 내포하고 있는 문화 상품 컨텐츠 제작 – 포스터, 리플렛 등 2D 위주의 매체로 제작 Using the basic elements and principles of design to produce cultural product content that implies cultural context – produced in 2D-oriented media such as posters and leaflets
VFX VisualEffects 물, 불, 폭파 등 물리적 현상을 그래픽적으로 구현하고, 이를 포함하여 다수의 장면을 합성할 수 있도록 소프트웨어 사용, 촬영, 편집등을 실습한다 To graphically implement physical phenomena such as water, fire, and explosion, and to use, shoot, and edit software to synthesize a number of scenes including them
뉴미디어영상 NewMedia MovingImages 뉴미디어 영상 매체의 특성을 파악하고 그에 합당한 전략과 기획에 바탕한 영상제작 프로젝트를 진행한다 Identify the characteristics of the new media video media and proceed with a video production project based on appropriate strategies and plans.
AR/VR콘텐츠디자인3 AR/VRContents Design3 Unity 또는 Unreal Engine 등의 게임엔진을 활용하여 실시간으로 구현되는 AR VR 콘텐츠를 제작할 수 있도록 실습을 통해 학습한다. AR VR contents that are implemented in real time by utilizing game engines such as Unity or Unreal Engine are taught through hands-on practice.
UI/UX캡스톤디자인 UI/UXCapstone Design 웹 환경에서의 UI/UX 디자인 원리를 파악하고, UI/UX 디자인 프로젝트의 기획부터 완성까지 실습을 실시한다. Identify UI/UX design principles in web environment and practice from planning to completion of UI/UX design project.
크리에이티브워크샵 CreativeWorkshop 사회와 기업이 요구하는 가치있는 사회적 문제를 해결하는 Creative를 바탕으로 영상 작품을 제작할 수 있도록 한다. It allows video works to be produced based on Creative, which solves valuable social problems demanded by society and businesses.
애니메이션스튜디오1 AnimationStudio1 애니메이션의 기획, 아이디어의 발상과 스토리의 전개, 캐릭터 및 배경 디자인과 스토리 보드 , 애니메이션 레이아웃, 그리고 애니메틱스에 이르는 프리 프로덕션 전 과정을 실습한다. It practices the entire pre-production process from planning animation, developing ideas and stories, designing characters and backgrounds, story boards, animation layouts, and animations.
전공연구프로젝트3 ResearchProject3 전공의 세부적인 전문분야에 대한 학습을 진행하여 전문성을 제고한다 To enhance one's expertise by conducting a detailed study of the specialized field of one's major
전공연구과제 ResearchWorkshop 프로젝트에 대한 리서치를 통하여 키워드 및 컨셉을 도출하여 그래픽 모티브를 추출 후 단순화 및 추상화 과정을 거쳐 시각화하여 플렉서블 아이덴티티 제작 Create flexible identity by deriving keywords and concepts through research on projects, extracting graphic motifs, simplifying and abstracting them.
포트폴리오워크샵 PortfolioWorkshop 광고영상디자인 분야의 작품을 정리하는 원리에 따라 포트폴리오를 제작하고 이를 바탕으로 설득적으로 소통하며 크리틱을 통해 보완한다 Based on the principle of organizing works in the field of advertising and video design, the company produces a portfolio, communicates persuasively based on it, and complements them through critics.
서비스경험디자인 ServiceExperience Design 서비스 디자인의 원리를 학습하고 이를 바탕으로 서비스 경험 디자인 프로젝트를 기획부터 제작까지 실습한다 Learn the principles of service design and practice service experience design projects from planning to production based on them
애니메이션스튜디오2 AnimationStudio2 학생 각자가 기획한 애니메이션 기반의 영상작품의 완성도를 높이기 위한 기술적, 미학적, 절차적 지식을 습득하고 실습한다. Each student acquires and practices technical, aesthetic and procedural knowledge to enhance the completeness of animation-based video works planned by each student.
광고영상프로젝트 Commercial FilmProject 광고영상 프로젝트의 제작 프로세스를 이해하고 이를 바탕으로 기업 또는 사회의 가치와 메시지를 전달하는 전략과 기획을 수립하며 이에 따라 영상광고 프로젝트를 완성하도록 한다 Understanding the production process of the advertising video project and establishing strategies and plans to convey the values and messages of the company or society based on them, thereby completing the video advertising project;
포트폴리오프로젝트 PortfolioProject 시각정보디자인 분야의 작품을 정리하는 원리에 따라 포트폴리오를 제작하고 이를 바탕으로 설득적으로 소통하며 크리틱을 통해 보완한다 Based on the principle of organizing works in the field of visual information design, the portfolio is produced, and based on this, persuasive communication is made, and supplemented through critics.
K-Project Kproject 디자인 기초 원리와 이론을 바탕으로 “좋은 디자인이란 무엇인가?” 라는 명제 하에 커뮤니케이션 디자인의 중요성 습득 후 디자인적 사고를 통해 문제 해결 방법 도출 Based on design fundamentals and theories, we learn the importance of communication design under the proposition "What is a good design?" and then derive a solution to the problem through design thinking.
Nano-LAB기초1 NanoLabBasic1 타학습 - 어떻게 하면 학습효과를 높일 수 있는 방법 학습 전공학습과 관련된 상황을 파악 후 디자인 학습, 작업, 정보습득에 방법탐구 나의 전략 및 커리어패스 설계 Other learning - How to improve learning effectiveness Learn How to explore your strategy and career pass design after understanding the situation related to major learning and learning design, work
Nano-LAB기초2 NanoLabBasic2 디자인 전공 학생들에게 아이디어 발상을 통한 디자인결과를 추출하기 위한 아이디어 인큐베이팅 컨셉을 극대화하기위한 방법론 탐색 후, 주제에 따라 회화, 디자인, 컴퓨터그래픽, 영상 작품 제작 Idea for extracting design results through idea ideas to students majoring in design, after exploring methodologies to maximize the concept of incubation, painting, design, computer graphics, and making video works according to the subject.
Nano-LAB심화1 NanoLabAdvanced1 본인의 진로에 대해 폭넓은 사고를 할 수 있다. 본 교과를 수강하는 다른 친구들과의 소그룹 활동을 통해, 지도교수는 물론 동료 학생들과 친밀한 관계를 형성하게 된다. 이러한 활동을 통해 학생은 시각 디자인 전공의 트렌드를 읽으며 변화된 환경에 잘 정착하며 관계 설정과 진로 설계를 잘 수행할 수 있다. You can have a wide range of thoughts about your career. Through small group activities with other friends who take the course, they form close relationships with their fellow students as well as their guidance professors. Through these activities, students can read the trends of visual design majors and settle down well in the changed environment, and carry out relationship setting and career design well.
Nano-LAB심화2 NanoLabAdvanced2 디자인적 사고를 바탕으로 공모전 작품을 제작 하면서 발생하는 문제점 및 과정을 지도교수와 상담을 통해 해결하며 작품을 발전시켜 나간다. Based on design thinking, the problems and processes that arise while producing the works of the contest are solved through consultation with the advisor and developed the works.
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